Sunday, June 12, 2011

لو كان بيننا Andai Dia Berada Di Samping Kita (Part 1)





Kawan, Semenjak dari kecil aku dibesarkan dengan tarbiyah aulad yang sistematik. Nurserynya, Nursery Dzilal. Tadikanya, Tadika Iman. Sekolahnya, Sekolah Islam Hidayah. Tapi kawan, Aku tak pernah mengerti dan ambil kisah akan semuanya. Hatta bedtime stories adalah kisah-kisah sahabat. Dan Aku tidak juga menghargainya dan ambil kisah. Mungkinlah itu kelemahanku disitu. Mengambil sesuatu for granted. Kurang menghargai apa yang ada di sisi. Sehinggalah ianya hilang.


Sehinggalah di akhir -akhir secondary school yang bukan lagi di Sekolah Islam Hidayah, Bukanya lagi di sebuah negara yang menerapkan kehidupan Islam dan bukan menjadi diriku mengikut kehendak si Khaliq.


 Di United Kingdom, Dimana untuk solat sahaja aku harus mencuri-curi waktu dan berlakon. Pada awalnya atas keterpaksaan, aku solat sambil duduk meletakkan buku besar dihadapanku cukup untuk melindungi mukaku dan solat menggunakan Isyarat. Apabila kawan-kawan yang berbangsa british menegurku dan bertanya " what' are you doin mate? " aku akan menjawab " Nothing mate, just readin here". Rasanya, sedikit pon tiada rasa ikhlas dan izzah. Bertempatkan di Mini Library untuk bilik ICT bersama beberapa orang melayu yang lain, kami beranikan sedikit demi sedikit. Kami hamparkan blazer coat kami di atas karpet dan solat sambil yang lain akan menjaga pintu kalau-kalau pelajar dan guru berbangsa British masuk. Dan sekali lagi, apabila disergah dengan tiba-tiba, kami akan berbuat selamba seakan tiada apa-apa yang berlaku disitu seperti alasan " Oh, Im looking for something here". 


Di Senior year, Akhir tahun Year 11, Ummi menulis surat kepada pengetua untuk diberikan ruang solat. Alhamdulillah, Bilik di sebelah reception boleh digunakan. Kali ini, aku dan beberapa adik-adik melayu ditemani seoranng sahabat British yang berminat untuk melihat bagaimana kami bersolat. Hamdulillah, timbul sedikit izzah di hati-hati kami. tiada lagi rasa malu dan segan. Tiada lagi rasa takut untuk menunaikan tanggung jawab kami. Tapi, itu hanya solat, aku masih lagi jauh. Jauh. 


Dan sekarang, sekembalinya disini, juga kerana terpaksa balik. Aku bersyukur. Walaupun rasa 19 tahun hidup jauh dari si Khaliq, aku menyesal kerana masa-masa yang lepas telah dipersiakan. Tapi dalam masa yang sama, masih belum terlambat untuk meneruskannya. Untuk menggapanya. Mungkin inilah perjalananku. Dan aku yakin, setiap dari kita pasti mempunyai cerita masing-masing. Perjalanan sendiri. jatuh-Bangun dalam mencari nuur Ilahi. Ada ketika ketika mencari, semakin jauh kita rasakan, semakin sesat kita akhirnya, tapi bagi yang tidak berputus asa, jalan kepadanya pasti akan ditunjuki di pengakhirannya. Sepertinya di dalam Al-Quran:


أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?(Ankabuut:2) 

Kita selalu mendengar tentang kisah tentang keagungan Allah, kemuliaan RAsulullah S.W.T, dan  keperibadian para sahabah. Kisahnya bagi aku dan kita semua. Dekat di telinga dan jauh di hati aku kira. 

Sehinggalah musafirku ke bumi syams, berada di bukit arba'in. Di dalam sebuah gua singgahan para anbiya dan solat sunat disitu. Semuanya dirasakan dekat.dekat di hati. 

--Bersambung---

1 comments:

Anonymous said...

Andai bisa aku menegurmu, ada sedikit ralat dalam perenggan kedua terakhir, Rasulullah SAW*
maaf

Post a Comment

Amazing Peoples

Hidayah Gener-8

Readings

 
AN ABSOLUTE JOURNEY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.