Friday, June 10, 2011

Realiti Perjalanan Yang Masih belum Terhenti







Betullah orang kata insan ini seperti pengembara

Insan berjalan di atas muka bumi, dalam langkahan yang pertama dia tidak mengerti akan apa-apa

Langkah demi langkah, mencurah seribu satu pengalaman, mengajar erti kehidupan, menerap pengajaran-pengajaran, membentuk keperibadian. 

Insan yang pada awalnya tidak mengerti akan apa, terus maju langkah demi langkah mahu atau tidak mahu. Selagi nikmat nafas dan kehidupan diberikan, dia terpaksa akur dengan perjalanannya. Soalnya, adakah dia akan melepaskan peluang kehidupan ini begitu sahaja?

Sebagai seorang Muslim, kita punya arah, kita punya tujuan, kita punya kompas, kita punya panduan lengkap yang di turunkan kepada kita. Tetapi, pernahkah kita terfikir akan nasib sahabat-sahabat yang tidak lagi disentuhi nikmat iman dan islam? Agaknya, apakah pendulum atau momentum yang menggerakkan roh dan jasad mereka untuk terus melangkah? melihat dan mentafsir kehidupan ini hanya berpaksi dan hanya berlimitasikan kehidupan dunia. 

akhirnya, ada yang menemukan 'absolute' destinasi, ada yang tidak dan ramai yang tersesat di pertengahan jalannya. Kita ini pengembara kawan, setiap navigasi adalah navigasi yang 'crucial' dan setiap langkah seharusnya mendekatkan kita kepada destinasi yang kita tujui. Jika si insan mempunyai destinasi yang salaha, dan juga mempunyai kompas yang salah, tentu dia tidak akan menemukan apa yang dia seharusnya menemukan seperti yang diberitahu tentang segala perihal tujuan penciptaan( Ad-Dzariyyat:56)  


0 comments:

Post a Comment

Amazing Peoples

Hidayah Gener-8

Readings

 
AN ABSOLUTE JOURNEY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.